Äppel Päppel...

Hej!

Den dåliga uppdateringen till trots sysselsätter jag mig med pyssel dagarna i ända (nåja, nästan i alla fall). Det är inte mycket som blivit färdigt, men jag lovar att det snart kommer in lite nya bilder!

Idag fick Trollkarlen ett mysigt infall lagom till lunch. Vi åt olika mat, eftersom han var sugen på korv och jag inte äter det, men det är inte det intressanta i sammanhanget. Han ville göra någon slags efterrätt till oss såhär på lill-lördagen när vi för en gångs skull faktiskt skulle äta lunch tillsammans. Nu bör det ju också sägas, om det är någon som inte redan vet det, att Trollkarlen är fantastiskt duktig på matlagning och kan trolla ihop i princip vad som helst. Igår köpte han lite äpplen som han ville göra nåt med och idag var det alltså dags. Det blev godare än jag någonsin kunnat tänka mig, så jag bad honom rabbla upp ingredienserna så att jag kunde göra det själv någon dag (det tar inte särskilt lång tid för folk att förstå att vi kompletterar varandra i köket, det vill säga att han gör vad han vill därinne och jag håller mig därifrån tills det är dags att diska...;). Sen tänkte jag att ni också skulle få chansen att smaka på himmelriket, så, varsågoda, här kommer receptet...=)

Äppeldessert à la Oskar
2 personer

Ingredienser:
1 äpple
2 krm kanel (1 krm i varje form)
1 msk råsocker (½ msk i varje form)
1 dl havregryn  (½ dl i varje form)
ca 1 tsk ljus sirap (½ tsk i varje form)
ca 2 tsk margarin (1 tsk i varje form)

Gör så här:
Dela äpplet på mitten och skär halvorna i bitar. Lägg ner äppelbitarna i små ugnssäkra formar, strö kanel, råsocker och havregryn över bitarna och häll på sirap och margarin. Värm i mitten av ugnen i 200 grader, ca 5-10 minuter så att margarinet smälter och äppelbitarna blir mjuka.
Servera med vaniljglass eller vaniljvisp och njuuuuuut!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0