Senaste dagarnas pyssel

Julgranskulor

Häromdagen fick jag för mig att försöka tova julgranskulor, en idé jag eller Emma hittade på nätet. Jag är (som vanligt!) inte färdig än, men det är på gång. Lägger upp fler bilder när de är klara.


Jag tyckte det var lite svårt att få till dem, den första blev väl inte helt perfekt men som så ofta lär man sig av sina misstag och de övriga fyra tycker jag blev fina och jämna. Jag tänkte dekorera dem med silvrig metalltråd, silverpärlor och "klämmisar", men det får bli ett projekt för sig.

Det man behöver för att göra dessa små ulltussar är:
  • Styrolitkulor i lagom storlek
  • Ull i lämplig färg
  • Varmt vatten (nästan så det bränns)
  • Såpa
  • Dekorationer, om man så vill
  • "Pinnig" bordstablett
Principen är enkel; Man tar ullen och drar ut den så att den blir lagom tjock, sen virar man ullen runt styrolitkulan och ser till att det är hyfsat jämnt. Sen ska man doppa kulan i det varma vattnet med såpa i, jag tyckte att det blev bäst om man höll händerna runt kulan när man doppade den. Sedan ska man krama kulan som man gör med en snöboll. I början är ullen alldeles för stor för kulan, men den krymper efterhand. När den är ganska fast kan man börja tova den mot bordstabletten, jag vet inte vad det heter när de är sådär pinniga. När du anser att julgranskulan är klar lägger du den helt enkelt på tork och sedan dekorerar du som du vill.

Nya gåvopåsar

Jag har idag gjort färdigt två gåvopåsar som jag påbörjat för ett tag sen men inte vetat riktigt hur jag skulle dekorera. Det känns lite lättare med dekorationerna nu, men det är kanske för att jag nu ska jag göra ett antal påsar och annat, jag ska nämligen troligtvis vara med på julmarknaden i Klippan, 21-23 november. Jag är sjukt spänd inför detta, jag hoppas verkligen att jag får vara med. I så fall blir det jag, Patrik och Eira som är med och delar på ett bord. Kom dit och titta, vet jag!


(Jag ber om ursäkt för det tidiga julmotivet, men julmarknaden är inte ens en månad bort)



Ännu ett chokladkort

Jag har även lyckats pilla ihop ett juligt chokladkort, dock utan chokladkaka i än så länge. Kan passa på att skriva att tomtarna som pryder julgrejerna hittills är de tomtar jag målade för ett tag sedan. Vad tycks?



Ringblom-/rosmarinsalva & aloegelé


Jag känner mig faktiskt lite duktig som har fixat dessa idag. Jag fick prylar av Eira för ett tag sen till att göra ringblomssalva och sen fick jag grejer till att göra aloe-gelé och ikväll gällde det. Jag lägger inte upp några recept ikväll, jag orkar inte, men det kanske dyker upp så småningom. Glasburkarna har jag köpt på Joel Svenssons vaxfabrik och pillerburkarna kommer från godisbutiken på Fredriksdal.

Kommentarer
Postat av: Wincent.

Mjäk, så fina saker, som alltid. Du är pysselproffs. =)

2008-11-03 @ 23:54:05
URL: http://pikkusisko.blogg.se/pyssel
Postat av: Maz

Ska bli kul att se dina färdiga julgranskulor! Jag har också tänkt göra såna men det blir nog en annan jul... Har gjort några hjärtan, men det blev som vanligt inga "kvar" till mig själv... Det vore jättesnällt om du vill stansa siffror åt mig! Gillar Metro, det är enkelt och bra, men hur stort/högt är det? Holkarna är rätt små... Och vad vill du ha för besväret?

2008-11-05 @ 01:13:53
URL: http://mazmade.blogspot.com
Postat av: Hoppetossa igen

Stämpelbodens DT var här å spanade!

Kolla in vår inspirationsblogg om du vill veta vad vi spanar efter...

http://stampelbodens.blogg.se/

Kram Mariante





2008-11-06 @ 10:01:55
URL: http://hoppetossadesign.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0