Alla hjärtans dag

Förra veckan var det som bekant alla hjärtans dag. Trollkarlen jobbade så det hände väl kanske inte särskilt mycket, dock hade jag förberett ett kort till mamma och pappa och ett till Oskar. (Personligen är jag mest nöjd med kortet till mor och far, men så gjorde jag också det senare)



Inuti kortet klistrade jag in en ficka (utstansad med QK revolution, liksom hjärtana på framsidan) där jag satte två bokmärken som jag påbörjade under den senaste pysselveckan.

Jag hade också tänkt baka kärleksmums till Oskar när han kom hem, men hade inte ingredienser hemma till det och ingen ork att gå till affären, så det fick vara. Däremot bakade jag i förrgår, jag antar att det är ett recept som finns i de flesta hushåll, men jag plitar ner det i alla fall.

Kärleksmums
150 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
½ msk vaniljsocker
1½ msk kakao
4½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1½ dl mjölk

Glasyr:
75 g smör
2 msk kallt kaffe
2 msk kakao
½ msk vaniljsocker
3½ dl florsocker
kokosflingor eller strössel till garnering

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop vaniljsocker, kakao, vetemjöl och bakpulver. Tillsätt till äggsmeten omväxlande med smöret och mjölken. Häll smeten i en smord och bröad långpanna (själv använde jag bakplåtspapper...). Grädda kakan i 175 grader i ca 15 minuter.Smält smöret till glasyren. Tillsätt de övriga ingredienserna och rör om. Bred glasyren på den varma kakan och garnera.

Hoppas det smakar bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0